1. Начало
  2. Новини
  3. Пазари
  4. Две български компании подписаха с китайски партньори договори за износ на слънчогледово олио и вино

Две български компании подписаха с китайски партньори договори за износ на слънчогледово олио и вино

Свиването на търсенето в Европа заради световната криза мотивира и България

Две български компании подписаха с китайски партньори договори за намерения за износ в Китай на слънчогледово олио и вино. Договорът за износ на българско слънчогледово олио е за 1.5 млн. евро, а за вино - 500 000 евро. Договорите бяха подписани в рамките на българо-китайски бизнес форум, организиран в партньорство между Българската търговско-промишлена палата, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма на България, Министерството на търговията на Китай и посолството на Китай, съобщи БТА.

Ръководството на една от водещите китайски компании, сключила днес договора за внос българско олио, съобщи, че планира за тази година да внесе в Китай 300 000 тона от тази стока. По последни данни на компанията тя държи до 60 на сто от вноса на слънчогледово олио в Китай. Преди 2000 г. основният внос е бил от Аржентина, а след това - от Украйна. От компанията изразиха надежда от тази година да се увеличи и вносът от България. Във форума участваха десет китайски компании, които имат оборот от внос за над 100 млн. долара годишно.

Посланикът на Китай Гуо Йеджоу отбеляза на форума намеренията на неговата страна да предприеме стъпки за ръст на търговския оборот с 16 страни от Централна и Източна Европа, който да достигне до 2015 г. до 100 млрд. долара.

Очакваме засилена активност от китайските компании и по линия на инициативата за сътрудничество между Китай и страните от ЦИИ, обявена във Варшава през 2012 г., каза директорът на дирекция "Външноикономическа политика" към Министерството на икономиката Дияна Найденова.

От ведомството декларираха готовност за сътрудничество с китайското търговско министерство и посолството на Китай у нас за ефективно възползване от тези мерки на сътрудничество. България е коректен, надежден и предсказуем партньор, заяви Найденова. Тя изрази готовността на нашата страна за съдействие за постигане на договорености и бизнес партньорства с Китай.

През последните години вносът на хранителна и селскостопанска продукция в Китай се увеличава, отбеляза Найденова. По думите й през следващите години се очаква Китай да се оформи като най-голям и доходоносен пазар на хранителни продукти в световен мащаб. Тя каза, че сега Китай е най-големият пазар на алкохолни напитки и се превръща във водещ консуматор на вина през следващите години.

Найденова припомни, че от миналата година с помощта на институциите от двете страни са започнали процедури за одобряване и сертифициране на вноса в Китай от България на царевица и люцерна, месо, риба, мляко и млечни продукти.

Одобряването от китайските ветеринарни и фитосанитарни органи на тези продукти ще доведе до ръст на износа за Китай и на търговския стокообмен, посочи експертът. Найденова напомни, че Китай е втора икономика в света и водещ търговски партньор на ЕС. Миналата година търговията между ЕС и Китай е на стойност 434 млрд. евро, което нарежда страната като първи вносител и втори по големина пазар за изнасяните от ЕС стоки.

Свиването на търсенето в Европа заради световната криза мотивира и България да търси възможности за ръст на износа, включително и в развиващите се икономики в Азия, каза Найденова. През 2012 г. стокообменът на България със страните от Азия възлиза на 5 млрд. долара, в това число 2.7 млрд. долара е българският износ или 10.3 на сто от общия ни износ.

По данни на българското икономическо министерство износът ни за страните от Азия расте с 27 на сто, като най-голям е ръстът в експорта ни за Китай - над 88 на сто за миналата година. Китай е втори партньор сред експортните ни дестинации извън ЕС след Турция.

Българските традиционните стоки, с които страната ни е известна в азиатските страни и Китай, могат да присъстват много по-осезаемо, посочи Найденова. Сред тях тя открои селскостопанските изделия, виното, мляко и млечни продукти, продукти на основата на етерични масла и розовото масло, както и изделия на машиностроенето и електротехниката.

Бао Линг, заместник генерален директор на отдел "Външната търговия" на Министерството на търговията на Китай, отбеляза внушителния ръст в стокообмена между двете държави през последните десет години - от 120 млн. долара до 1.890 млрд. долара със среден годишен ръст от 31.7 процента. След настъпването на световната финансова криза двустранната търговия обратно на общите тенденции показва възход, като средногодишният ръст на вноса на Китай от България за периода от 2009 г. до 2012 г. е 83 процента, което дава нов тласък за развитие на двустранната търговия. През следващите пет години Китай планира да достигне внос на стоки от чужбина от над 10 трилиона долара, което по думите на Бао Линг дава голяма възможност на сътрудничество с България.

Заместник генералният директор на отдел "Външната търговия" на Министерството на търговията на Китай, отбеляза, че търговията между България и Китай още има голям потенциал. Китай желае заедно с българската страна да повиши равнището на търговско-икономическото сътрудничество, допълни Бао Линг.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.