1. Начало
  2. Интервюта
  3. Институции
  4. Симеон Присадашки, зам.-председател на АМБ: Българското бяло саламурено сирене и киселото мляко са една от визитните картички на България

Симеон Присадашки, зам.-председател на АМБ: Българското бяло саламурено сирене и киселото мляко са една от визитните картички на България

Симеон Присадашки, зам.-председател на АМБ

След одобрението на двата продукта като Защитени наименования за произход, предстои да се кандидатства и за защита на българския кашкавал

 - България изпрати заявления за вписване на „Българско кисело мляко“ и „Българско бяло саламурено сирене“ като Защитени наименования за произход (ЗНП) в Европейския регистър на защитените наименования за произход и защитените географски указания на земеделски продукти и храни. Г-н Присадашки, защо сдружение „Български традиционни млечни продукти“ предприе тази стъпка?

Защото тези два продукта са една от визитните картички на България. По цял свят България се припознава с българско кисело мляко и бяло саламурено сирене. Това са два продукта, които са наложени още от миналия век. Те са синоним на България.

 - Какви ще бъдат ползите за производителите?

За директни ползи не можем да коментираме. Говорим за косвени ползи, че когато тези продукти бъдат защитени, те няма да могат да бъдат имитирани от фирми от други региони и те няма да могат да ползват тези наименования. Трябва да бъдат произведени конкретно в България. Когато един продукт набере известност, интересът на консуматорите се увеличава, но и с това се увеличават и хората, които искат да го произвеждат или копират.

 - Трудно ли беше с подготовката на документите?

България до момента е защитила над 15 продукта. За първи сега внасяме защита на млечни продукти. Създадохме едно сдружение и после кандидатствахме. Една процедура не е трудна, ако знаеш как да действаш. Имахме трудности как да представим доказателствен материал за уникалността на тези продукти. Това продължи повече от три години.

Предстои да внесем документи и за защита на българския кашкавал. Тук не говорим за едно състезание кой колко продукта ще защити. Тук говорим за продукти, които са известни със своите качества и имат дълга история в даден регион. Всеки един производител в България, който спазва технологията на този продукт, ще има право да го произвежда.

 

 - Как се отрази коронакризата на бранша?

Заради стопирането на туризма, ресторантьорството, авиотранспорта, спадът на продажбите на млечни продукти е между 20 и 30%. Има складирана нереализирана продукция в предприятията.

 - Какъв е износът на сирене и кисело мляко?

За българското кисело мляко не може да се каже, че има реализация на външни пазари, защото то е с трайност от 30 дни, но пък бялото саламурено сирене набира скорост и мисля, че през последните години има ръст на продажбите му на европейско ниво. Бялото саламурено сирене като че ли е единственият продукт, чиято консумация расте и то все повече се налага на пазарите в Европа.

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.