Най-накрая да се вземе едно крайно, сериозно и последователно решение за приватизацията на „Булгартабак”

Корнелия Нинова, изпълнителен директор на „Булгартабак Холдинг”

 

-  Има ли спад на продажбите на „Булгартабак" заради финансовата криза? Или с други думи - по-малко ли пушат хората, когато нямат пари? От цигарите ли се отказват първо или от други неща?

-  Не, нямаме спад в продажбите. В последните няколко месеца, напротив, имаме леко покачване. И за нас беше интересен този факт.

-  Тоест, каква е прогнозата ви, за бъдещето на холдинга в тези точно условия на световна рецесия?

- Ако говорим за пазарен дял, за вътрешен пазар, за финансови показатели, в момента имаме 60 - 62% от вътрешния пазар, което означава 12 милиарда къса цигари продаваме годишно. Краткосрочната ни реалистична цел е през следващата година в тези тежки условия на финансова криза, на въвеждане на нов акциз да задържим 55% от пазарния дял и да увеличим с 30% износа, който в момента е пет милиарда къса.

-  А кой ще дойде на това място - западните производители на цигари, които няма да могат да продават на вътрешните си пазари и ще натискат износа, включително в България, така ли?

-  Да, възможно е и нашите конкуренти да вземат част от този пазарен дял, в което няма нищо лошо, стига да се играе по правилата.

-  Става дума за 5 - 6% очаквате да ви вземат?

-  По-опасно е контрабандата. Винаги при увеличението на акциза се получава едно разместване на пазара и контрабандата нараства в тези месеци. Това е практика от няколко години, която се наблюдава.

-  Нямаше ли вариант да не бъде вдиган акцизът точно сега, което ще доведе до 26% ръст на цената на цигарите?

-  В парламента бяха постъпили две предложения - акцизът да бъде увеличен от 1 януари 2009 година или от 1 юли 2009 година. Според мен нямаше начин как да не бъде увеличен от 1 януари, защото това е ангажимент на България, отбелязан в договора за присъединяване към ЕС. Трябва да достигнем минимални нива на акциза в ЕС. Предстои ни още едно увеличение през 2010 година от 11 евро на 1000 къса.

-  Тоест, още 26%, така ли, ръст?

-  Не е задължително. Тези 11 евро на 1000 къса са задължително, но е много важно каква е структурата вътре, т.е. какво е отношението между адвалорен и специфичен акциз и това дава отражение на процента на увеличение. В момента приетият от парламента акциз дава увеличение от 26%.

-  Ще доведе ли това до по-малко изкупуване на тютюна, до намаляване на площите, до проблем на земеделските производители в този бранш?

-  Това точно едва ли.

-  Имам предвид цялата верига - поскъпване, по-малко потребление, намаляване на пазарния дял.

-  Подобно положение ние наблюдаваме и сега. В световен мащаб много намаляха количествата тютюн, включително и в България. Освен това от 1 януари 2007 година, откакто е свободен пазарът, в България изкупуват едни от най-големите компании - „Сокотаб България"; „Алайънс Уан България", „Лийв тобако А. Михайлидис" АД, и в момента, дори и сега по време на нашия разговор, ние водим много тежка кампания за изкупуване на тютюн в конкуренция с тези колеги.

-  Тоест, проблемите на „Булгартабак Холдинг" не рефлектират върху проблемите на земеделските производители, занимаващи се с тютюн, защото по света има все по-малко тютюни и нашите са ценни.

-  Да, нашите тютюни са ценни, но двете сфери са взаимно обвързани. Не можем да изключваме „Булгартабак" от тютюнопроизводителите и тях от нас.

-  А очаквате ли намаляване на износа?

-  Не, напротив, очакваме увеличаване на износа.

-  Тоест, очаквате, че народът нервно пуши заради кризата, че по света пък още повече ще започнат да пушат.

-  За нас това е добра тенденция, защото компенсираме загубата на вътрешен пазар с износ. Но интересни са дестинациите, в които сме най-добре в износа - Далечен и Близък Изток, Африка, Балканите, но не и в европейските страни.

-  Ще се отрази ли пълната забрана за пушене на обществени места от 2010 година, според вас?

-  Ще се отрази, да. Според мен ще се отрази. Дори и в момента ограниченията, които имаме за реклама, се отразяват на работата. А тази пълна забрана неминуемо ще окаже влияние върху обема на пушачите.

-  Готвите се да правите агресивна рекламна кампания, отделяте голям бюджет за това. Като знам рестрикциите, в които се движите, това ще е доста трудно да бъде направено агресивно, ще трябва много творчество.

-  Да, така е. В момента имаме забрана за реклама в медии в публичното пространство. Нашата цел е да съсредоточим рекламната кампания върху крайните точки на продажби, това, което правят в момента много агресивно и нашите конкуренти.

- Това ще бъде също забранено ми се струва.

- От 2010 година, да.

- Отива ли си, според вас, този бизнес? Като гледате как ви натискат отвсякъде, не може да се пуши вънка, вътре, на обществени места, не може да се рекламира, слагате ужасните надписи, че убиват хората?

 -  Неминуемо се свива бизнесът, но да си отива чак мисля, че е крайно. Скоро даже Световната здравна организация обсъждаха доста крайни мерки за ограничаване на тютюнопушенето, като например - пълна забрана за реклама, никакво разнообразие във външния вид на марките - бели кутии с черни надписи за всички марки, забрана за държавните институции и администрацията за общуване с тютюневи компании, което пък е изключително крайно, да не говорим, че в нашия случай е и неприложимо, защото ние сме държавна компания и ежедневно сме в контакт с нашия принципал - Министерството на икономиката и енергетиката, с парламент и т.н.

 
-  Колко още ще останете, според вас, държавни? На 28 май тази година в Хисаря коалицията си дава седем месеца за приватизация на „Булгартабак", т.е. до 28 декември, което очевидно няма да стане.

 
-  В рамките на този срок се приватизираха двете фабрики в Пловдив и в Стара Загора. Приватизацията е тема, върху която много години много хора се упражняват, за съжаление, винаги за сметка на „Булгартабак". Когато тръгне дума за приватизация, това действа много демотивиращо на състава, вече го виждам и отвътре. Първите ми впечатления от срещите ми с колеги, работни, са тяхното притеснение за бъдещето на компанията. Така че аз бих апелирала към хората, от които зависи, най-накрая да се вземе едно крайно, сериозно и последователно решение за съдбата на компанията. В момента не знам за такова. А това е в ръцете на парламента.

Дарик радио

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.