1. Начало
  2. Интервюта
  3. Пазари
  4. Пазител на старите български вкусове

Пазител на старите български вкусове

Снимка:

Селското стопанство трябва да е национален приоритет, убеден е младият предприемач Зарко Сарафян

Срещаме Зарко Сарафян на ежегодното международно изложение на храни и напитки в София. Привлича ни неговата усмивка – млад и позитивен човек. Сарафян произвежда консерви от български зеленчуци – с идеята да върне старите български вкусове. Въпреки кризите, младият предприемач е оптимист – вярва, че с партньорство и взаимна толерантност, трудностите се преодоляват.

Драго му става на човек да види как един млад предприемач говори с уважение за старите български вкусове. Веднага обаче изниква въпросът – как един бизнес оцелява в днешните трудни времена?

„В тези трудни времена всички оцеляваме трудно. Това, че сме в един кюп, ни прави толерантни и отворени един към друг. На изложението забелязвам, че колегите са отворени към идеи за нови партньорства – с цел да бъдат по-гъвкави и да оцелеят по-леко в кризите.“

Срещи, нови контакти, обмяна на опит – това са ценните неща, които носи всяко изложение. Защото при сегашните кризи оцеляването на пазара е трудна задача за всеки бизнес.

„Със свиването на пазара, се свиваме и ние. Проблемите са на няколко фронта. Този със суровината е перманентен. Тази година, например, сме произвеждали нашите консерви само от български зеленчуци. В друга година обаче се налага да внасяме. Проблем са непрекъснато покачващите се цени на енергоносители, опаковки, стъкло. Регулярно изпадаме в ситуация да липсва нещо по веригата – хартия за опаковки или нещо друго. Но няма страшно, справяме се.“

В подобна ситуация е нужно да бъде проявено разбиране от всички страни, които участват по цялата верига. И затова клиентите проявяват търпение, разказва Зарко. В крайна сметка, наистина за всички нас бедата е обща.

Младият предприемач смята, че селското стопанство трябва да бъде национален приоритет. И старата градинарска слава на България отново да се върне. И най-важното – да има общностно мислене по цялата верига.

„Всичко е навързано, ние сме като скачени съдове. Малките производители трябва да се сработят с по-големите. Когато за нас има суровина, за фермерите ще има реализация. Всички сме зависими и от потреблението, и от икономическата ситуация.“

Фирмата на Сарафян работи предимно на българския пазар. Изнася обаче и в чужбина, кат е намерила интересна търговска ниша – българските общности в Испания, Италия, Германия, Англия.

„Българите, които живеят в чужбина, изпитват носталгия по старите български вкусове. Затова с удоволствие си купуват традиционни български продукти и подправки, каквито ние произвеждаме.“

Младият Зарко Сарафян оценява всяка нова бизнес възможност. С такава надежда участва и в международното изложение на храни и напитки в столицата. Убеден е, че в критични ситуации начинът да се оцелее е един – човек да не губи своя оптимизъм.

Автор Анета Божидарова

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.