1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. Родните биопроизводители все още трябва да извървят дълъг път, докато станат конкурентоспособни

Родните биопроизводители все още трябва да извървят дълъг път, докато станат конкурентоспособни

Въпреки високите цени на продукцията, произведена у нас, мнозинството я предпочитат пред вносната

Колкото и да не ви се вярва, но е факт! Вносната биопродукция се оказва далеч по-евтина от българската! Потвърди го и Светла Николова, председател на сдружение „Агролинк“. Например, в Германия биомлякото е само с 2-3 на сто по-скъпо, отколкото конвенционалното. А в България разликата между едното и другото е цели 2 пъти! Или биочерешите, които у нас достигат 8 лв. килограма. По думите на Николова, никъде в Европа няма такова чудо – биозеленчуците не са на двойна и тройна цена спрямо конвенционалните. Освен в нашата страна, разбира се. Разбира се, този феномен си има обяснение. Според председателката на „Агролинк“, родните производители не знаят как да поевтинят производството си. Конвенционалните торове са забранени в биоземеделието и по тази причина фермерите използват други подобрители, но те пък са вносни и скъпи. А вместо тях могат да си правят компост от органичните отпадъци и така да спестят доста средства. Все пак, идеята е биофермата да представлява затворен цикъл и хранителните елементи да се връщат в самата ферма, а не да се внасят отвън. Подценяват също сеитбообръщението – ако вкарват в него сидерати, т.е. растенията, които внасят азот в почвата, също ще подобрят резултатите, при това без да се налага отново да търсят скъпи заместители на конвенционалните препарати за подхранване. Като прибавим и „специалните“ препарати за растителна защита, които, макар и да са разрешени в биопроизводството, освен че също са по-скъпи от своите конвенционални аналози, си остават последният вариант за справяне с неприятелите. По белия свят например, биопроизводителите сеят репеленти, които отблъскват неприятелите. И така, в крайна сметка, по инерцията от конвенционалното земеделие, стопаните се опитват да развиват по същия начин биологично, само че с доста по-скъпи препарати и торове. Което излиза не само неефективно, но и оскъпява продукцията, и то с много.

Въпреки това родната биопродукция е на почит сред българските потребители. На въпроса коя – българска или вносна, предпочитат да купуват, 78 на сто от гласувалите в анкетата на AGRO.BG през изминалата седмица категорично са за българската. Само по себе си това е хубаво – родното производство има нужда от подкрепа. Още повече, че по качество не отстъпва на вносните алтернативи. Нито един от участвалите в допитването не е избрал отговора „Вносна, защото е по-евтина от българската и по-богата като асортимент“, и то – въпреки точно тази подробност – че е на по-ниска цена. А 22 на сто не отдават голямо значение на произхода. Резултатите са обнадеждаващи, но все пак… Какъв е процентът на българските потребители, които могат да си позволят да се хранят здравословно, с биологични храни? Вярно, и в другите страни не е кой знае колко висок, мнозина отдават това на недостатъчната информираност на средностатистическия купувач – дори в държавите с висок стандарт на живот потребителите предпочитат да си харчат парите за скъпи коли и техника, вместо да инвестират в здравето си. Но при родната ситуация и отънелия джоб на българския потребител, колкото и добре да е информиран и да има желание да консумира здравословна храна, в края на краищата цената остава решаващ фактор за мнозинството. Макар и да е вярно, че особено в големите градове – София, Пловдив, Варна, вече се е оформил контингент от млади – 25–30-годишни, за които приоритет е с какво хранят себе си и семействата си. Затова поевтиняването на биопродукцията значително ще разшири таргета и ще изиграе своята немаловажна роля в значителното увеличаване на пазарния дял на биологично произведените продукти.

 

                                                             Коментар на Светослав Динков

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.