Основната част от тях ще бъдат в арабски държави
Да се разшири присъствието на търговски аташета на изток като за целта ще се даде допълнителна субсидия от бюджета, ще се съкратят представителства в други държави и ще се търси публично-частно партньорство. Това реши на заседанието си правителството в сряда. Новите служби ще бъдат предимно в арабските държави, където към момента България е представена по-слабо.
Според решението на правителството до края на 2014 г. трябва да бъдат открити 20 нови външнотърговски представителства. Основната част от тях ще бъдат в арабски държави, сред които Катар, Северен Ирак, Иран, Саудитска Арабия, Пакистан, ОАЕ. Представителства ще има още в Тайланд, Индонезия, Малайзия, Алжир, Тунис. Единствените две държави от ЕС, в които се планират нови търговски аташета, са Кипър и Унгария, предстои разкриване и на четвърто представителство в САЩ, което ще бъде в Чикаго. Изпълнението на плана ще се осъществи чрез осигуряване на допълнителни 2 млн. лв. от бюджета, както и чрез закриване на вече съществуващи служби. Допълнително ще се търси възможност за "поне пет" от тях да влязат в публично-частно партньорство с бизнес организации, се посочва в съобщението. На този етап не е ясно кои ще са те, пише "Капитал Дейли".
В момента България има 61 търговски аташета в 44 държави. Половината са разположени в държави от ЕС, който е и основен пазар за българския износ. Освен това България има представителства във всички съседни страни, седем служби в държави от ОНД (от тях три в Русия), както и 15 други в Северна Африка, Азия, Близкия изток и Америка. В последната година икономическото министерство готвеше план за засилване присъствието на изток, като вече са открити и няколко такива представителства - неотдавна например бе изпратен втори аташе във Виетнам, в град Хошимин.
Основната задача на търговските аташета е да подпомагат бизнеса, но ефектът от работата им е спорен. От години големите бизнес организации настояват заплащането на аташетата да бъде изцяло обвързано с постигнатите резултати по подобие на търговските представители в частния сектор.