4. Генетично изменени посеви могат да оцеляват в дивата природа

Генетично изменени посеви могат да оцеляват в дивата природа

Генетично модифицирани организми били намерени в 80% от дивите представители на рапицата

Генетично изменени посеви могат да оцеляват и да избуяват в дивата природа, вероятно в продължение на десетилетия, предаде Regal.bg. Смята се, че това е първото доказано съществуване на диви генно модифицирани растения в САЩ.

Научният екип анализирал рапица, разпространена в селскостопанските райони на щата Северна Дакота. Генетично модифицирани организми били намерени в 80% от дивите представители на изследваното растение. Учените събрали щамове на растения от над 600 района. "Намерихме рапица в 46% от местата. 80% от намеренето количество съдържаше поне един модифциран ген", разказва ръководителят на екипа Синди Сейгърс.

Екипът открил устойчива на хербициди рапица край пътища, на депа за отпадъци, игрища, в магазини за плодове и зеленчуци, край бензиностанции и гробища. В някои случаи модифицираните растения избуяли толкова нагъсто, както растат в нарочно засетите полета на фермерите.

Основната част от посевите с рапица в Северна Дакота е генетично изменена, за да издържа на хербицидите RoundUp Ready на компанията "Монсанто" и Liberty Link на "Байер". Именно този тип растения преобладават в мострите, събрани от екипа на университета в Арканзас.

Две от анализираните растения съдържали модифицирани гени срещу двата хербициди, което значи че семената са се кръстосали. "Регулаторните органи в САЩ очакваха появата на свободно виреещи посеви на генетично изменена и устойчива на хербициди рапица, както и модифицирани кръстоски", обяснява проф. Алисън Сноу от щатския университет в Охайо. "В течение на времето обаче установяването на устойчива на хербициди дива рапица и близките й растителни видове може да направи работата с тези растения по трудна", допълва тя.

Подобни открития вече са направени в Канада и Япония. През 2008 г. изследване разкри съществени количества рапица около японски пристанища, където акостират корабите с вносна ГМО реколта.