Основната цел е да се приведе българското законодателство в съответствие с европейските изисквания
Парламентът прие тази сряда на първо четене Закон за ограничаване изменението на климата. Проектът, внесен от Министерския съвет, подкрепиха 107 депутати, 5 гласуваха против, а 7 се въздържаха.
Междувременно Европейската комисия вече е започнала процедура по нарушение срещу България, защото срокът за транспониране изискванията на европейската директива 2009/29/ЕО е изтекъл на 31 декември 2012 г. Това се отбелязва и в становището по законопроекта на комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Малко преди гласуването на проекта на МС в пленарната зала беше отхвърлен вторият законопроект с идентични текстове, но внесен от депутати от ГЕРБ (от общо 182 народни представители, 85 – "за", 16 – "против", 81 се въздържаха). Според становището на Комисията по европейските въпроси проектът на правителството е в съответствие и с последните регламенти и решения, приети през 2013 г.
Основната цел на гласувания закон е да се приведе българското законодателство в съответствие с европейските изисквания във връзка с ограничаване климатичните промени. Уреждат се конкретни въпроси, свързани със схемата за търговия с въглеродни квоти, схема за доброволно намаление на емисии, за безплатно разпределяне на квоти на оператори на инсталации, участващи в Европейската схема за търговия с емисии.
Урежда се конкретно правната уредба на обществените отношения, свързани с осъществяването на политиката по изменение на климата, като се регламентират компетентните органи, които осъществяват политиката по климата и се уреждат техните правомощия.
Предлагат се промени в разпоредбите относно администрирането на Националния регистър за търговия с квоти на емисии от парникови газове, като се осигурява нормативно регламентиране на задължението за производителите и вносителите на течни горива за транспорта да постигнат за периода от 1 януари 2011 г. до 31 декември 2020 г. намаление на емисиите на парникови газове на единица енергия от целия жизнен цикъл на доставяните течни горива с 6% спрямо средното за Европейския съюз равнище за 2010 г.