1. Начало
  2. Новини
  3. Производство и преработка
  4. Какво се случва с първият български земеделски продукт със защитено географско означение

Какво се случва с първият български земеделски продукт със защитено географско означение

Половината от анкетираните не знаят значението на защитеното географско указание

Основният елемент, на който се основава заявката за  защитено географско указание   (ЗГУ)  са репутацията, с която се ползва горнооряховският суджук още от епохата на Възраждането (началото на ХVІІІ в.) и специфичните условия на производство.

България има утвърдени традиции в производството на редица специфични продукти. Получаването на право за ползване на защитено наименование в значителна степен разширява пазарните им възможности.

Първият отличен в списъка на защитените географски указания български земеделски продукт е горнооряховският суджук.

Официалното заявление за регистрация на защитеното географско указание "горнооряховски суджук" от група производители постъпва в МЗХ през 2008 г. След проведена национална процедура на документална проверка и проверка на място, заявлението беше изпратено за процедура на ниво Европейска комисия (ЕК) през декември 2008

В края на декември 2011 г. в официалния вестник на Европейския съюз (ЕС) беше публикуван регламент 1370/21 декември 2011 г. за вписване на горнооряховския суджук като защитено географско указание в Европейския регистър на защитените наименования за произход и защитените географски указания. Списъкът съдържа около 1000 защитени географски указания, названия за произход, както и наименования на традиционни специалитети.

В ЕС има разработена цялостна Политика на качеството – защитени наименования, която включва защитени наименования за произход, защитени географски указания и храни с традиционно специфичен характер.Тя изпълнява следните цели – да изтъкне специфичните качества на определени типични продукти на пазара и да ги отличи от останалите продукти в магазините чрез означаването им със символите на Европейската Общност. Защитата на географските наименования е насочена предимно към продукти с географски произход от малък географски район в рамките на държавата, а не продукт, произвеждан в цялата държава под наименованието „български”. Защитените географски означения  имат защита на права на интелектуална собственост.

В седмичната анкета на Agro.bg въпросът беше: Присъства ли на вашата трапеза горнооряховският суджук – първият продукт със защитено географско указание?

Интересно е да се отбележи, че за 50 % от гласувалите, не е ясно значението на защитеното географско указание и това е причината деликатеса да не присъства в менюто им. 33% от анкетираните купуват горооряховски суджук, като отчитат ЗГУ, като гаранция за високо качество, а 17 % не слагат на трапезата си продукта, поради високата му цена.

Географските означения са един от обектите на индустриална собственост и представляват знак, който се използва за маркиране на стоки със специфичен географски произход, които притежават качества или репутация, дължащи се на географското място откъдето произхождат тези стоки, или с други думи, съществува връзка между качествата на продуктите и техния географски произход.

Географски указания - наименование на страна, район или местност, служещо за означаване на стока, която произхожда оттам и притежава качество или свойства и известност, които могат да се отдадат на този географски произход.

Разликата между  Наименованията за произход и  Географските указания се състои в това, че за наименованията за произход е налице изискване и за влияние на човешки фактор върху специфичните характеристики на продукта, т.е. някакви традиции, докато при географските указания качествата на продуктите се определят от чисто природни фактори като климатични особености, състав на почвата и други.

Основния принцип, прилаган в Общата селскостопанска политика на ЕС е насърчаване на инициативата, водещата роля на групата от производители и защитата на колективния интерес - той се прилага и за продуктите със защитено географско указание и храните с традиционно специфичен характер.

Закрилата на географските означения носи висок икономически ефект за пазарната икономика на страната и голям социален и културен залог за издигане индивидуалното и уникално качество на българските продукти, дължащи се на уникалността на природата и богатия национален опит. Тези традиции в популяризирането и утвърждаването на българските географски означения стават важни в процеса на рекламиране на страната ни. Географските означения са носители на висока добавена стойност за продуктите, които означават. Тази стойност се калкулира един път в крайните цени на стоките (повишението на цената е близо с 20% спрямо аналогичен продукт, който не носи географско означение) и втори път - в допълнителната печалба, която реализират техните производители.

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.