Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия: Търговските вериги в страната непрекъснато се стремят да увеличават разнообразието с биопродукти от български производители
- Как се развива търговията с биопродукти през последните години?
Големите търговски вериги от няколко години развиват асортимента си от биопродукти. Повечето супермаркети са обособили специализирани биозони в отговор на растящия потребителски интерес към тази категория храни. Дори смесените магазини, които продават и нехранителни стоки, отчитат постоянно висок ръст в търсенето на биопродукти и на стоки, при чието производство са използвани щадящи околната среда методи и помагат за устойчивия начин на живот.
- Защо има такъв голям интерес към био-то?
Хората са все по-информирани и взискателни към храната, която слагат на масата си и към козметиката, която използват. Ръстовете на оборота в тези категории показва, че все повече българи се стремят да се хранят здравословно с чисти продукти, с доказан произход.
Много е важно и това, че био и натуралните продукти стават се по- достъпни. Тук не става дума само за цената, но и за възможността хората да купят и да тестват такива продукти. За това помага развитието на търговската мрежа, а също и предлаганите сертифицирани продукти от собствените марки биохрани на големите търговски вериги.
- Добро ли е присъствието на български биопродукти?
Търговските вериги в страната непрекъснато се стремят да увеличават разнообразието с биопродукти от български производители. Мога да дам пример с най-голямата търговска верига в България, която има 1,7 млрд. лева оборот за 2020 година. При нея над 30% от целия биоасортимент се формира от български производители и доставчици. Като в този дял е значително по-висок в определени стокови групи. Така например, над 50% от млечните биопродукти са с български произход, а през сезона над 60% от биопродуктите от сектор плодове и зеленчуци идват от местни доставчици.
При друга търговска верига, предлагаща биохрани и сертифицирана натурална козметика, са представени над 1000 артикула. Там се наблюдава и все по-засилено търсене на щадящи природата продукти. Тук до голяма степен става въпрос за продукти, които са опаковани в опаковки, които дават възможност за рециклиране на материалите, самите кремове, шампоани, душ гелове. Също се изработват с все по-голямо съдържание на рециклирани материали и самите те са рециклируеми. Целта на част от веригите е да ограничат пластмасовите опаковки до минимум до 2025 година.
- Ще постигнем ли амбициозната европейска цел за развитие на биоземеделието през следващите 10 години?
Аз не мисля, че държавата ни и потребителите са в степен на развитие, което може да поеме такъв висок дял биопродукция, за съжаление. Ниската покупателна способност на населението е все още пречка. От тази гледна точка аз не съм оптимист, че ние можем да достигнем до тази цел 25% било до 2025-та, ако щете и до 2030 година.