вторник, 2 Септемрви 2014, 12:05
Агрофорум Агромаркет АгроКомпас Мобилна версия
03 Юни 2013 16:33 | Новини

Две български компании подписаха с китайски партньори договори за износ на слънчогледово олио и вино

Свиването на търсенето в Европа заради световната криза мотивира и България

Две български компании подписаха с китайски партньори договори за износ на слънчогледово олио и вино
Оцени статията
|

Две български компании подписаха с китайски партньори договори за намерения за износ в Китай на слънчогледово олио и вино. Договорът за износ на българско слънчогледово олио е за 1.5 млн. евро, а за вино - 500 000 евро. Договорите бяха подписани в рамките на българо-китайски бизнес форум, организиран в партньорство между Българската търговско-промишлена палата, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма на България, Министерството на търговията на Китай и посолството на Китай, съобщи БТА.

Ръководството на една от водещите китайски компании, сключила днес договора за внос българско олио, съобщи, че планира за тази година да внесе в Китай 300 000 тона от тази стока. По последни данни на компанията тя държи до 60 на сто от вноса на слънчогледово олио в Китай. Преди 2000 г. основният внос е бил от Аржентина, а след това - от Украйна. От компанията изразиха надежда от тази година да се увеличи и вносът от България. Във форума участваха десет китайски компании, които имат оборот от внос за над 100 млн. долара годишно.

Посланикът на Китай Гуо Йеджоу отбеляза на форума намеренията на неговата страна да предприеме стъпки за ръст на търговския оборот с 16 страни от Централна и Източна Европа, който да достигне до 2015 г. до 100 млрд. долара.

Очакваме засилена активност от китайските компании и по линия на инициативата за сътрудничество между Китай и страните от ЦИИ, обявена във Варшава през 2012 г., каза директорът на дирекция "Външноикономическа политика" към Министерството на икономиката Дияна Найденова.

От ведомството декларираха готовност за сътрудничество с китайското търговско министерство и посолството на Китай у нас за ефективно възползване от тези мерки на сътрудничество. България е коректен, надежден и предсказуем партньор, заяви Найденова. Тя изрази готовността на нашата страна за съдействие за постигане на договорености и бизнес партньорства с Китай.

През последните години вносът на хранителна и селскостопанска продукция в Китай се увеличава, отбеляза Найденова. По думите й през следващите години се очаква Китай да се оформи като най-голям и доходоносен пазар на хранителни продукти в световен мащаб. Тя каза, че сега Китай е най-големият пазар на алкохолни напитки и се превръща във водещ консуматор на вина през следващите години.

Найденова припомни, че от миналата година с помощта на институциите от двете страни са започнали процедури за одобряване и сертифициране на вноса в Китай от България на царевица и люцерна, месо, риба, мляко и млечни продукти.

Одобряването от китайските ветеринарни и фитосанитарни органи на тези продукти ще доведе до ръст на износа за Китай и на търговския стокообмен, посочи експертът. Найденова напомни, че Китай е втора икономика в света и водещ търговски партньор на ЕС. Миналата година търговията между ЕС и Китай е на стойност 434 млрд. евро, което нарежда страната като първи вносител и втори по големина пазар за изнасяните от ЕС стоки.

Свиването на търсенето в Европа заради световната криза мотивира и България да търси възможности за ръст на износа, включително и в развиващите се икономики в Азия, каза Найденова. През 2012 г. стокообменът на България със страните от Азия възлиза на 5 млрд. долара, в това число 2.7 млрд. долара е българският износ или 10.3 на сто от общия ни износ.

Целия материал четете в рубрика Актуално на портала...

Източник:
  • AGRO.BG
  •  
     
     

    ДОБАВИ КОМЕНТАР


    Последни интервюта

    всички

    Актуални статии

    всички
    agro
    agro
    eXTReMe Tracker