Данните бяха изнесени по време на представяне на новоучредената Асоциация на българските винари
Резкият спад в продажбите на вина се дължи предимно на икономическата криза и намалената покупателна способност на населението. Друг фактор, който оказва въздействие на пазара, е рязкото увеличение на домашното производство и делът на сивия сектор в бранша. Българското вино е неконкурентно на международните пазари, категорични бяха от Асоциацията на българските винари.
Над 90% от българското вино, което се изнася в чужбина, е на цена 65–75 евроцента, но то се нарежда в ниския ценови клас, а големите търговски вериги оказват допълнителен натиск за спад в изкупната цена, обявиха от Асоциацията. Представителите на новоучреденото сдружение бяха категорични, че тази година много от избите няма да изкупуват грозде. Причините – голямо количество нереализирана продукция, която застоява в складовете на винопроизводителите и липса на банково финансиране за сектора.
Асоциацията е новоучредено сдружение на малки частни винари. Това са винопроизводители, отговарящи на определението за микро и малки предприятия. Част от целите на новосформираното съдружие са борба с нелоялната конкуренция на сивия сектор и налагане на пазара само на качествени напитки, които отговарят на европейските стандарти във винопроизводството.