1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. Има пазар в България за услугите на сомелиерите, но професията не е широко застъпена

Има пазар в България за услугите на сомелиерите, но професията не е широко застъпена

Мария Йорданова: У нас управителите на ресторанти ползват сомелиерите по-скоро като добри сервитьори

Сомелиерът е един завършен комплексен управител на заведение, който е запознат с абсолютно всичко. Но като такъв в България почти няма назначен на работа. Това каза Мария Йорданова – председател на Българската асоциация на сомелиерите, цитирана от  Агенция „Фокус”.

„Един сомелиер трябва да е запознат как се произвеждат вина и спиртни напитки, трябва да е запознат с агрономство, технология на правене на продуктите, технология на храните, да има известна представа за готварството, начина на обработка на храните, самите първични продукти - плодове, зеленчуци, меса, подправки, зехтин, балсамови оцети, билки и т.н. Той трябва да бъде запознат с етикета на обслужването, психология на клиента, изготвяне на винени листи и на менюта. Тук идва неговата отговорност за комплексно менажиране на едно заведение, ако той работи в ресторант и да знае на каква цена да се доставят вина, на каква цена би ги продал в момента, след година, след две, в зависимост от това дали те предполагат едно стареене в бутилка. Той трябва да може да определи най-подходящата цена, която да помага за продажбите на тези напитки в заведението. Отговаря за тяхното представяне, за сервирането им, начина на съхранението”, обясни експертът.

Професията в България не е широко застъпена, въпреки че има пазар за услугите на сомелиерите, смята Йорданова. „Имаме добро винопроизводство, имаме много добре развит туризъм, тоест има кой да потребява този продукт на сомелиерството, но в крайна сметка всичко се свежда и до възможности, защото всяко едно образование все пак е и време, и средства. За да стане добър, един сомелиер минава през доста дегустации. Това е скъпо занимание и малко хора си позволяват да се концентрират в тази насока”, обясни Мария Йорданова.

По думите й у нас управителите на ресторанти ползват сомелиерите по-скоро като добри сервитьори. „Самите работодатели не дават превес на такива умения. Има пък други работодатели, които много инвестират в кадрите си. Но кадрите им после бягат, заминават на друго място или в чужбина”, коментира тя. Според нея сомелиерите могат да бъдат много полезни в популяризирането на българските вина в чужбина.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.