До колко сме склонни да бъдем взискателни към качеството
В разгара на празниците сме и всички пазаруват припряно и бързат да отнесат покупките си у дома и да се отпуснат на трапезата. Какво ще си купим обаче зависи не само от предлаганите стоки, а и от самите нас – до колко сме склонни да бъдем взискателни към качеството. Не се ли мисли за това, като за проява на излишен каприз.
Кампанията “Храните под контрол 24/30” има за цел да гарантира безопасността на храните, съответствието по отношение на качеството и състава им изписан на етикетите.
Според Райна Ивановa, началник отдел „Контрол на храните” в БАБХ в сравнение с миналата година нарушенията са по-малко. По-малко са и предписанията за отстраняване на констатираните нарушения, а също и актовете. Може би това е заради стартирането на кампанията „Храните под контрол 24/30” – 24 часа в денонощието, 30 дни в месеца. В зависимост от нарушенията, санкциите могат да бъдат до 6000 лева, в някои случаи достигат и до 10 000 лева.
Когато пазаруват хранителни продукти, потребителите трябва да гледат най-напред дали е цяла опаковката на храната. Трябва също да четат етикетите на храните, да гледат температурите на съхранение; да гледат сроковете на съхранение и да не купуват храни с изтекъл срок на годност. Ако имат някакво съмнение, да се обаждат на Горещата линия, която е на 24-часов работен режим и телефонът е 0700 122 99. Необходимо е да се запази касовия бон, за да могат да докажат от къде е закупен продуктът.
Моите наблюдения показват, че хората просто нямат навика да четат етикетите. Дори и да ги четат внимателно обаче, пак няма гаранция, че ще си купят стока, която отговаря на написаното на опаковката или етикета. Скоро видях следното на етикет на бутилка зехтин, както и на олио пишеше „Без холестерол“. Очаква се това да впечатли потребителя и той да посегне именно към този продукт...Заблуждаващо и дори обидно за средноинтелегентния потребител. Няма начин в растителен продукт да има холестерол, освен ако някой не мисли, че маслините и слънчогледа ги снасят кокошките например. Другата страна на проблема е нелоялната конкуренция спрямо другите производители, които не разчитат на такива „хитринки“.
В седмичната анкета на Agro.bg зададохме въпроса: От какво се ръководите при избора на продукти за вашата коледна трапеза? 43 % от потребителите са заявили, че залагат на качеството, други 43% пазаруват от регламентирани производители и търговци, и само 14% се съобразяват с цената, като фактор определящ избора им.
Качеството е разтегливо понятие, особено по празниците. Да се надяваме, че БАБХ ще си свърши добре работата и нарушенията ще се сведат до минимум, както и на повече нюх от страна на потребителите и може би малко късмет.
Автор: Мария Ефремова