1. Начало
  2. Новини
  3. Пазари
  4. По Никулден народът отново лудна по рибата

По Никулден народът отново лудна по рибата

Не се плаши ни от криза, ни от странни „забрани“

Никулден отмина. Търговците отново отбелязаха бум в продажбите на риба. Около 65 на сто от търговията с нея е именно около празника на Свети Никола, показва статистиката. Както всяка година, на 6-ти декември българите се втурнаха да осигурят традиционното за този ден ястие на трапезата. И хич не се впечатлиха от малко странните предупреждения на някои представители на православната църква, че риба на празника можели да хапват само именниците, както и онези, които се черкуват в храм, носещ името на светеца-покровител на рибарите. Обичаят си е обичай и едва ли някакво тълкуване на каноните може да забрани на народа да го спази. Че какво е Никулден без шаран на масата? Сигурно рискувам да си навлека гнева на въпросните представители на духовенството, но все пак хубавото е, че се намериха и други, които отрекоха забраната. Едва ли беше особено изненадващо, че Българската православна църква се оказа разделена на две в позицията си да хапваме ли, или не, риба на светия ден.

И докато рибните витрини в хипермаркетите бяха опоскани, а народът заделяше от изтънелия си бюджет, за да почете празника, в същото време една друга сага продължаваше да забавлява зрителите. Новинарските емисии излъчваха епизод след епизод сериала „Калинка”. Пък който изпусне тв емисиите, може да проследи сюжетното развитие в сутрешния вестник или в интернет. Ако, разбира се, му е чак толкова интересно. Всъщност, общото между българската традиция и сагата може би е точно наличието на шарана – само че в „риалити сериала“ шараните се оказаха много – и то да бяха само на национално ниво – как да е, ами излезе, че на въдицата са се хванали и други – на доста по-високо, европейско ниво. Дали ще излязат и още от „улова” – поживём, увидим, както казват руснаците.

Но стига с калинките – тази тема достатъчно се преекспонира и достатъчно втръсна на българите. Точно на 6-ти декември един известен български политик въведе нов термин – „вкалинчване”. С това той нарече всички скандали, които разтресоха и продължават да тресат нашата държава. А през това време народът показа, че криза-не криза, празниците са си празници. И поне един ден всеки иска да се почувства човек. Понеже закъснях с купуването на риба, вечерта почти да се размина на косъм и да се прибера с пръст в уста. Все пак успях да грабна буквално последната, преди друг клиент, награбил вече две-три, да ми отмъкне изпод носа. Хладилната витрина в хипермаркета беше празна. За каква криза говорим тогава? Българинът от такива неща се не бои, помислих си. Както и друго – че цените навсякъде бяха нормални – направо нарушаване на превърналото се в традиция поскъпване – не само на рибата; по Великден сме свикнали с космически цени на яйца, козунаци и агнешко, същото се получава по Коледа и Нова година със свинското. Дали защото родните търговци вече са станали по-европейци или защото бюджета на българските купувачи вече не е толкова европейски? Така или иначе, фактът си факт и той може само да ни радва.

И все пак, доста нашенци предпочетоха да си купят никулденската риба от близкия пазар. Нашето проучване показа, че 40 на сто от посетителите на сайта ни намират именно там рибата, с очакването, че ще спестят някой лев, макар и това да крие известен риск – никога не можеш да си напълно сигурен нито в произхода, нито в годността ù. А и особена разлика в цените, поне тази година, нямаше. Но пък има някаква тръпка –своеобразна романтика. Лошо няма – стига да внимаваш малко повече – според задължителните изисквания, търговецът трябва да държи стоката замразена, в лед, а не във вода. Освен това, трябва да има и документ за произход. Ама кой ще ти обръща внимание на такива „подробности”. Народът купува като за последно. Все пак, основният източник за набавяне си остава магазинната мрежа – 53 от на сто от гласувалите миналата седмица в анкетата казват, че залагат на нея. Едва 7 процента са заложили на „модерни” алтернативи, като напр. да поръчат от ресторант или кетърингова фирма – било защото са прекалено заети, за да си приготвят традиционния специалитет сами вкъщи, било, защото не ги бива в кулинарните тънкости или пък… просто защото ги е домързяло. Все пак, традициите може и да не са точно това, което бяха, но българинът си им остава верен. И каквито и времена да дойдат, не забравя да почете празника както си му е редът, да се събере семейството край трапезата… И може би това едно от нещата, които ни дават сили да издържим на всякакви кризи и да оцелеем.

                                                                          Коментар на  Светослав Динков

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.