1. Начало
  2. Новини
  3. Пазари
  4. Според международните стандарти качеството на доматите в Албания се оценява над средното ниво

Според международните стандарти качеството на доматите в Албания се оценява над средното ниво

Земеделският износ на страната се ориентира към пазари с високи стойности

Албанският земеделски износ се преориентира от балканските страни към пазари с висока стойност като Австрия, Германия, Нидерландия, Швейцария, Англия, Швеция и други, което остава основна цел за производителите и износителите в този сектор, съобщи АТА.

В най-новото си изследване за развитието на земеделския сектор Световната банка изтъкна, че Албания е с неразвит потенциал по отношение на земеделската продукция, като има възможност печалбата от някои култури да нарасне по-бързо. 

Продукцията на производител на домати в Албания, например, се изнася към региона на ниска цена (не повече от 0,5 долара за килограм), докато от Италия се изнася към пазарите на Великобритания за 2,4 долара за килограм. Със същото количество и сорт домати албанските фермери биха утроили печалбите си, ако износът към района се замени с такъв към развитите държави като Германия, Франция, Швейцария, Австрия, САЩ и др., посочва АТА.

Според международните стандарти качеството на доматите в Албания се оценява над средното ниво и те са един от продуктите, които най-заслужено могат да намерят нови пазари за износ в развитите страни.

Експерт от министерството на земеделието и развитието на селските райони каза, че процесът и предизвикателствата не са били леки поради слабата свързаност и малките обеми на производство на фермите, както и заради съответните цени. 

Някои от износителите, благодарение и на помощта от дарители като швейцарското посолство по отношение на моделите за сътрудничество "Фермер – Износител", правят възможно сертифицирането на колкото се може повече фермери чрез GLobalG.A.P. /интегрирана програма от стандарти за производство на храни в областта на селското стопанство и агрикултурите – бел. ред./. Сертифицирането е изискване, което се поставя от големите вериги супермаркети в Европа. 

В тази посока министерството (в сътрудничество с дарителите) подкрепя износителите да инвестират, без да затруднява допълнително фермера, като покрива цената на груповото сертифициране на фермерите, тяхното обучение и консултантските услуги в областта на агрономията. Извършва се проучване на почвите, водата, продуктите и други компоненти,  които са обвързани с инфраструктурата на фермите, за да бъдат изпълнени стандартните изисквания. 

Благодарение на тези усилия на износителите площта за сертифицирана продукция се е увеличила от 40 хектара през 2018 г. до близо 500 хектара през 2021-2022 г. Това е дало първите резултати, наред с опитите за инвестиране в маркетинг и подобряване на качеството в сътрудничество с албанските фермери. Междувременно очакванията са за покачване на албанския земеделски износ към пазари с висока стойност. 

Източник: БТА

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.