1. Начало
  2. Новини
  3. Пазари
  4. Включването на екологичните разходи удвоява цената на храните

Включването на екологичните разходи удвоява цената на храните

Най-големият скок е при месото

Цените на девет хранителни продукта, продавани от една от големите търговски вериги в Германия, временно, освен обичайните производствени разходи, ще включват и тези, произтичащи от въздействието върху земята, климата, водата и здравеопазването. По този начин веригата иска да покаже последствията за околната среда, които предизвиква производството на храните.
 
Новите цени са изчислени от учени в два германски университета и показват, че включването на невидимите за клиента разходи води до значително повишаване. Така например 300-грамова опаковка твърдо сирене се оскъпява с 94 процента – от 2 евро и 50 на 4 евро и 84 цента. От тях 85 цента са за вредните емисии от метан и въглероден диоксид. Други 76 цента идват от интензивното земеползване с цел производство на фуражи, употребата на пестициди струва 63 цента, а за замърсяването на подпочвените води с изкуствени торове се плащат още 10 цента. Сред останалите 8 продукта са кренвирши в буркан, чиято цена от 3,20 скача на 6 евро, а плодовите кисели млека струват вече евро и 56, вместо евро и 19.
 
Включването на екологичните разходи не води до еднакво поскъпване, показва сравнението. Така цената на вегански шницел се покачва само с 5%. Като цяло изцяло растителните продукти се оскъпяват най-малко, тъй като те по-слабо влияят на околната среда. Най-големият скок е при месото, а млечните продукти са по средата. Според учените, направили изчисленията, при биопродуктите средното увеличение на цената е с евро и 15, докато при конвенционалните то е с 1,57.
Кампанията на търговската верига има за цел да насочи вниманието на обществеността към действителната цена на хранителните стоки. От ръководството на фирмата казват, че хората трябва да са наясно, че цените на продуктите, натрупващите се по веригата, не отговарят на последствията за околната среда. Допълнителните приходи, които едноседмичната кампания ще генерира, ще бъдат дарени на проект, който се бори за запазването на семейните ферми в Алпите. 
 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.